vissernz.reismee.nl

Franz Joseph Glacier, Fox Glacier en een helikopter vlucht

Franz Joseph Glacier, Fox Glacier en een helikopter vlucht

Kia Ora,

Joost en Hans zijn met de stenen langs een winkel geweest om te kijken of er Greenstone tussen zit, het antwoord: You have a lot of Green Stones, but no Greenstone. Helaas, niks gevonden dus en tot overmaat van ramp scheurde de zak met stenen waardoor het nogal een uitdaging was om ze netjes op het strand terug te leggen. Met deze teleurstelling op zak zijn wij vertrokken richting Glacier County (Gletsjer Gebied) om de gletsjers te bekijken.

Franz Joseph Glacier

De weg richting Franz Joseph is leeg en vrij saai voor het eerste stuk, lang recht en weinig te zien. Op een gegeven moment draaien we het bos weer in en bevinden we ons weer in het niemandsland, zo af te en passeert er een auto en we komen vaker een one lane bridge tegen. Bij lake Ianthe maken we een korte stop om even te lunchen. Mensen zijn er bezig met hun speedboot en jetski en kinderen, maar ook ouders worden op een board of waterski’s voortgetrokken. De parkeerplaats en steiger is een overnachtingsplek waar kamperen is toegestaan en voorzien is van een keurig schoon toilet. Wij slaan even over, want we zien onze favoriete vrienden, de sandflies, dus na de lunch in de auto en door. Eenmaal aangekomen in Franz Joseph (het dorp), rijden we door naar het gletsjer park en parkeren de auto. In plaats van eerst te kijken welke weg naar de gletsjer gaat, lopen we een pad in en komen tot de conclusie dat we de verkeerde kant opgaan, maar besluiten door te lopen tot de brug en dan terug te gaan. Eenmaal terug bij de auto nemen we het juiste pad en kunnen vanaf het uitzichtpunt de gletsjer zien. Het weer knapt op, de bewolking verdwijnt en als we eenmaal in Fox Glacier aankomen is het zonnig en warm.

Fox Glacier

Wij verblijven in het Lake Matheson Motel, waar wij een 3 kamer motel hebben en uitzicht op de bergen. We hebben al een tijdje niet meer gebruik van de barbecue gebruik gemaakt en vanavond staat er steak, sla en brood met knoflookboter op het menu. We kunnen heerlijk buiten zitten, maar na verloop van tijd begint het af te koelen en komen ook onze grote vrienden (de sandflies) weer naar buiten (na half 9) en gaan wij weer naar binnen. Het dorpje zelf stelt niks voor en ons advies is ook om Franz Josef te verblijven, mede doordat er meer faciliteiten zijn. Wij besluiten de volgende dag met de helikopter een rondvlucht en landing op een gletsjer te doen. Marietje en Jan Willem gaan niet mee, dus alleen Hans en Joost zullen de heli ingaan. Naast de helikopter kan je hier diverse wandelingen doen, onder andere naar Lake Matheson, waar je tussen 6 en 8 uur ’s ochtends de reflectie van de bergen kan zien, maar we bewaren dit tot de dag van vertrek.

Helikopter vlucht

De volgende dag staan we vroeg op, want vanwege de tijd en beschikbaarheid van de tocht vertrekken we niet uit Fox Glacier, maar Franz Joseph. Dit is een half uurtje rijden over een kronkelige weg door de dichtbegroeide bergen. Bij aankomst worden Joost en Hans gewogen en ingedeeld in een helikopter. Na een korte veiligheidsinstructie vertrekken we (Joost en Hans) met een busje richting het vertrekpunt en mogen Jan Willem en Marietje mee zodat ze het vertrek en aankomst kunnen zien en vastleggen. De helikopter komt net aan en wordt bijgetankt om weer verder te kunnen. Het vertrek is vanuit een grasveld bij een boerderij net buiten het dorp en zodra iedereen aan boord is legt Dion (de piloot) uit wat we gaan doen. We maken onze riemen vast, hoofdtelefoon op en de motoren beginnen harder te ronken en we zijn weg. De heli vliegt vlot naar voren en klimt snel op weg richting de bergen en de gletsjers. We starten nog met overzicht over het woud, wat langzaam verdwijnt en plaatsmaakt voor de kale bergheuvels met mos en uiteindelijk de besneeuwde toppen en de gletsjers. Het gebied rondom de Mount Cook en de bijbehorende gletsjers is uniek dat de gletsjers uitkomen in een begroeid dal met een subtropisch regenwoud. Wanneer we op ooghoogte met de bergtoppen zijn, is de zee ook weer zichtbaar en de loop van de rivieren uit het gletsjersmeltwater. Dion informeert ons dat we eerst een landing gaan maken en vervolgens de rondvlucht maken langs Mount Cook, Fox Glacier en tot slotte de Franz Joseph Glacier en dat we zoveel foto’s en video’s mogen maken als we willen. We gaan recht af op de gletsjer en de heli draait bij voor de landing, die verrassend zacht is. Iedereen stapt uit en we krijgen 10 minuten om foto’s te maken en even rond te lopen in de sneeuw. Bovenop is de temperatuur duidelijk lager, maar door de felle zon is het prima in een t-shirt te doen omdat het ook niet hard waait. Dion wijst ons erop dat er kleine wolken gaan vormen en het over een uur bewolkt is, als je dit dus zelf wilt gaan doen, kijk naar het weerbericht en ga bij voorkeur in de ochtend voor 12 uur. We worden verzocht in te stappen en de heli gaat weer soepel de lucht in en we gaan op weg richting Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Na Mount Cook vliegen we verder en eerst over de Fox Glacier om vervolgens via de Franz Joseph weer terug te keren. Dion vliegt extra laag over de Franz Joseph zodat we alle spelonken, scheuren en gaten kunnen zien, die indrukwekkend zijn. Tijdens onze vlucht zien we ook diverse andere helikopters die gedurende de ochtend aan- en afvliegen. We hebben dus veel geluk met het weer, want vaak regent het, is het bewolkt of is het weer niet geschikt om de vlucht te maken. Na de Franz Joseph vliegen we over het dal, over het dorp naar de landingsplaats waar wij exact 35 minuten na vertrek landen. Eenmaal uitgestapt kunnen we alleen maar glimlachen en hebben wij (Joost en Hans) een ervaring gehad die wij niet zullen vergeten.

In de middag hebben we (alle 4) hamburgers op de BBQ gegooid voor de lunch en hebben we nog de wandeling naar het uitkijkpunt op de Fox Glacier gedaan. Het was inmiddels al wat later en onze grote sandfly vrienden begonnen hun opwachting te maken, dus we hebben op de terugweg goed de pas erin gehouden. Eenmaal terug hebben we onze koffers gepakt omdat we morgen richting Wanaka gaan rijden, een rit van ruim 4 uur via de Haast pas. Een tip van onze kant, zorg dat je met een volle tank vertrekt, want er zijn zeer beperkt tankstations en degene in Haast, Franz Joseph en Fox Glacier weten dit en prijzen dit ook in. Ondanks de hoge prijzen was het tankstation in Franz Joseph ‘uitverkocht’, waardoor wij blij waren dat we in Fox Glacier konden tanken. Morgen gaan we nogmaals vroeg het bed uit om langs Lake Matheson te wandelen en hopelijk de spiegeling van de bergen hierin te zien.

Groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost.

Ria

Weer een mooi verhaal en ook wel een beetje herkenbaar.
Wel niet in dit land maar toch, genieten met een grote G en een grote glimlach

Karin

Indrukwekkend, zo’n gletsjer van boven!

Dinie

Wat een mooie avonturen beleven jullie. Heel verstandig Marietje en JW dat jullie niet in de helikopter gegaan zijn, lijkt me echt is voor 50-minners. Genieten maar weer......!
Groet Dinie