vissernz.reismee.nl

Whitianga, Hot Water Beach en Cathedral Cove

Kia Ora,

Langzaam gaan we afzakken richting het midden van het Noordereiland. Dit betekent ook dat we meer en meer in de drukte gaan komen. Opvallend hier in Whitianga is dat het eigenlijk heel rustig is en het in vergelijking met Paihia ook minder bruisend is. Misschien heeft dat ook met de lokale bewoners te maken, er wordt een complete ‘retirement community’ (bejaarden gemeenschap) gebouwd.

Whitianga

Wij zitten in de Crowsnest (Kraaiennest) appartementen met 2 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer annex keuken en een groot balkon met uitzicht op de zee. De zee zelf is ongeveer 50 meter lopen en het water is kristalhelder en een tikkeltje fris. De eerste dag hebben wij vooral gebruikt om even bij te komen, het dorp in te gaan en even op strand te zitten. In het dorp was ook een farmers market (boeren markt) met van alles en nog wat te koop. Aangezien wij nog fruit nodig hadden hebben wij biologische pruimen en onbespoten mandarijnen gekocht. Het eten hier in Nieuw-Zeeland is iets duurder dan in Nederland, zowel de kilo pruimen als mandarijnen waren $6, wat ongeveer 3,60 is, maar de smaak is vaak wel beter.

Hot Water Beach

Op een 45 minuten rijden van Whitianga ligt Hot Water Beach (heet water strand) wat op ons lijstje stond om te bezoeken. De plaats heeft haar naam te danken aan een ondergrondse warm water bron die op het strand in de zee stroomt. Je kan 2 uur voor tot 2 uur na het laagtij een gat in het strand graven waaruit deze bron dan opborrelt. Het water is zelfs zo heet dat je er een ei in kunt koken en laten schrikken in het zeewater. Wij hebben geparkeerd op de eerste parkeerplaats en zijn het strand opgelopen om te kijken waar we moeten zijn, maar dat is vrij makkelijk te zien. De plek waar je kunt graven naar het hete water is ook maximaal 4 a 5 meter breed, dus het is een gezellige mierenhoop waar iedereen met de schep druk in de weer is. Je graaft je eigen ‘zwembad’ wat je moet beschermen tegen de golven uit de zee, omdat je zwembad anders leegloopt. Nu is de zee vrij ruig en moet je regelmatig je eigen dijk repareren. Joost en Hans hebben gaten gegraven als een Duitser en een dijk gemaakt als een Nederlander. De ervaring is bijzonder omdat je niet zomaar je eigen warmwaterbron kan graven en in je warm water zwembad aan zee zit. Mensen zijn ook heel vriendelijk en je helpt elkaar en mag hier en daar een schep lenen om te graven. Een tip van ons: Koop bij de Warehouse een schep (en niet een kinderschepje, die van ons was na een poging al kapot) en ga graven, maar wees je ervan bewust dat het een aardige inspanning is om je zwembad in stand te houden! Je kan vervolgens afkoelen in de zee, die behoorlijk ruig is en vanuit het warme water bijzonder koud aanvoelt. Mocht je meer van surfen houden, dat kan hier ook en is ook leuk om naar te kijken, vooral diegene die les hebben. Als je richting de Coromandel Peninsula (Coromandel schiereiland) gaat, mag je deze ervaring niet missen.

Cathedral Cove

De volgende bestemming die op ongeveer 15 minuten van Hot Water Beach ligt is Cathedral Cove. (foto: https://www.stuff.co.nz/travel/destinations/nz/the-coromandel/300537080/there-has-never-been-a-better-time-to-visit-cathedral-cove) Dit is een uitgeholde landtong, waar je bij hoog tij kan doorvaren en bij laag tij doorheen kan lopen. Helaas was het pad naar Cathedral Cove gesloten, wederom vanwege de schade door de storm van vorig jaar én de boottour volgeboekt. Eerlijk gezegd was de boottour van 2 uur ook prijzig ($130, dus 78 EURO p.p.) dus hadden we de voorkeur te lopen. Wij zijn op de parkeerplaats op Lees road gaan staan en hebben het pad vanaf daar gevolgd, de wandeling duurt ongeveer 90 minuten in totaal. Omdat de route naar de cove afgesloten was, is er een alternatief uitgezet waar je uitzicht hebt van boven op Cathedral Cove. Wij zijn nog even doorgereden naar Cathedral Cove Macadamia’s om wat heerlijke biologische macadamianoten te halen en hebben ook nog macadamia’s in chocolade, ijs, honing én macadamia brittle (macadamia’s in karamel) meegenomen. Met name de honing is bijzonder omdat hij zeer sterk van smaak is én heel donker, bijna zwart. De macadamia’s worden verbouwd op het Noordereiland, tot hoogte van Tauranga, daarnonder is het te koud voor deze bomen.

Wij zijn inmiddels vertrokken uit Whitianga en via de kust en Tauranga naar Rotorua onderweg. Overigens is het goed te weten dat alles gesloten is op 1e kerstdag, uitgezonderd de tankstations. Onderweg hebben wij een raar geluid gehoord uit onze Mitshibushi en gaan dus even langs bij Hertz (verhuurder) en kunnen direct Joost aanmelden als bestuurder. De foto’s volgen later!

Groeten,

Jan Willem, Marietje, Hans en Joost

Fabian

Fijne (kerst) dagen gewenst! Leuk om zo alles mee te kunnen volgen !

Groet
Fabian

Karin

Dankjewel weer voor je verhaal. Fijne dagen!
Liefs

Herman en Janny

Mooi verhaal en jullie fijne feestdagen samen.

Betty Hoekstra

Lieve allemaal,
Fijne feestdagen en zo te zien lukt dat wel.
Liefs Bé en Betty

Dinie

Wat een leuke en lekkere avonturen maken jullie mee. Er valt veel te genieten daar. Ga zo door!
Groetjes Dinie

Ria

De feestdagen achter de rug, op naar oud en nieuw(e) (verhalen) veel plezier

Klaas

Toevallig sprak ik in een hotel in Vierhouten,toen wij daar op bezoek waren bij een nicht van Carla uit Oud Beyerland, een oudere heer (89) wiens zoon in Nieuw Zeeland woont.
Hij had ook de warmwaterbronnen bezocht. Had kennelijk indruk gemaakt.
Fijne tijd verder .
Carla en Klaas