vissernz.reismee.nl

Paihia (2)

Kia Ora,

We zijn inmiddels een gehele week in Paihia en we genieten ondanks de corona volop. Jan Willem is helaas nog wel ziek, maar is herstellende en we hopen dat hij donderdag of vrijdag weer negatief test. Het weer is hier heerlijk, een aangename 23 graden, met ’s avonds minimaal 16 graden. In de avond wordt het wel wat fris doordat de wind hier behoorlijk waait, waardoor je een jasje of vestje nodig hebt, ondanks de temperatuur.

Strand, souvenirs en sla

We (Hans en Marietje) zijn nog steeds negatief getest en gelukkig heeft Marietje ook geen symptomen en we hopen dat dit ook zo blijft. Tegenover ons motel liggen we regelmatig op het strand en hebben we ook een duik genomen. Ondertussen hebben we een ritje gemaakt richting de Kauri bewerkingsfabriek van Romeyn (8 Te Kahu Street Haruru Falls) en daar een paar mooie dingen gekocht voor thuis. De eigenaar, Cees, is een Nederlander die al sinds 1965 in Nieuw-Zeeland woont en om 10 uur nog altijd een kop koffie drinkt. Cees is niet de enige Nederlander die wij zijn tegengekomen, in de souvenirwinkel in Paihia zijn wij nog een Nederlandse tegengekomen die al 35 jaar in Nieuw-Zeeland woont. Het lijkt wel een herhaling van 13 jaar geleden, we komen overal Nederlanders tegen.

Vlak bij Paihia, in Waitangi is het verdrag van Waitangi getekend tussen de Engelse kolonisten en de Maori. Deze dag wordt ook wel gezien als de geboortedag van Nieuw-Zeeland en 6 februari is ook een jaarlijkse vrije dag. Over het verdrag is veel te doen, mede door de interpretatieverschillen in de Engels versie en de tekst in het Maori. Wij hebben besloten deze plek niet te bezoeken omdat Jan Willem helaas nog steeds corona heeft. Het verdrag en de tekst zelf gaan wij bekijken in het Te Papa museum in Wellington.

In Kerikeri hebben wij (Marietje & Hans) boodschappen gedaan en ook hier kwamen we gemigreerde Nederlanders tegen. Dit keer 4 ex-landgenoten die gezellig in het plat Limburgs op straat aan het bijpraten waren. Op de terugweg hebben wij heerlijke perziken en tomaten gekocht direct bij de boer. We zijn ook nog op zoek gegaan naar een imker, maar helaas is dat niet gelukt. Wij vinden de honing in Nieuw-Zeeland heerlijk en hopen bij een imker een bijzondere variant te kunnen kopen. Een voorbeeld hiervan is de Manuka honing, die ook allerlei gunstige gezondheidseigenschappen wordt toegeschreven en dat is ook te zien aan de prijs.

In tegenstelling tot vorige keer hebben we nu het BBQ’en uitgevonden. Het vlees in Nieuw-Zeeland is heerlijk en met een broodje en sla erbij met een glas rosé of wit is het zowaar nog een prima maaltijd. Naast de sla hebben we ook groene asperges die ook heerlijk krokant worden op de BBQ bovenop het motel. Speciaal voor Jan Wessels en Bert Kooistra: Hier zijn de steaks groter dan de borden, kleiner dan 450 gram wordt het niet. Voor $13 heb je een rumpsteak van 500 gram ongeveer. We hebben ook gekeken naar visfilet voor op de BBQ, maar die verkoopt de supermarkt niet, alleen hele vissen met alles erop of eraan. Een alternatief is voor $150 een boottrip boeken en zorgen dat je vis vangt, de bemanning fileert de vangst en je krijgt het geheel mee in in plastic zak om thuis in te vriezen of op te eten.

Morgen vertrekken we naar Warkworth, maar rijden via Dargaville om even gedag te zeggen tegen een nicht van Marietje, Kathryn, op afstand natuurlijk. Daarnaast proberen wij het verblijf van Jan Willem en Marietje te verlengen zodat ze bij Chris en Elaine in Dargaville langs kunnen omdat dit een belangrijk doel van deze reis was en is.

Groeten,

Jan Willem, Marietje en Hans

Dinie

Bedankt voor het gezellige verslag. Jullie zijn wel heerlijk relaxed bezig... houden zo.
Beterschap voor Jan Willen en een fijne voortzetting van de reis.
Groetjes uit een druilerig Zwolle